Nanjing

Eftersom torsdag och fredag var nationella helgdagar tog jag och fem andra en liten tripp till Nanjing. Också eftersom det var nationella helgdagar stötte vi på en del problem med att hitta tågbiljetter och hotell. När vi kom fram till stället vi skulle bo på visade det sig att vår reservation inte var kvar. Jag frågade tjejen bakom disken om hon inte hade läst mitt email där jag skrev att vi skulle komma fram en dag senare än tänkt. Hon svarade nej, eftersom datorn står i ett låst rum. Sedan ringde hon sin chef; denne verkade känna sig lite skyldig över misstaget så hon/han (orden användes omväxlande) ville gottgöra oss. Så tjejen i receptionen erbjöd följande förslag: Ok, två personer kan sova i mitt rum, så flyttar jag ut över natten, och resten kan sova i ett tält på bakgården. Vi sa tack men nej tack, när vi slutade skratta.

Under tiden hade Storme och Victor lyckats hitta ett annat hotell i närheten vi kunde gå till. Det verkade lovande till en början, men när alla formaliteter var avklarade säger hotellpersonalen till oss att de inte tillåter utländska gäster på hotellet. Och det säger de efter vi har burit upp väskorna till rummet och gort oss bekväma. Så det var bara att packa ihop fortsätta leta. Det blev en lång natt i Nanjing.

image105

Medan jag tog den här bilden hörde jag kyparen närma sig bakifrån. Han skrockade och ville lyfta upp en av grodorna, eller paddorna. Medan jag backade ut tog han upp en kräfta som han försökte göra sig lustig med:

image106

Här är några bilder från minnesmuseet över massakern i Nanjing 1937:

image107
Lägg till "20 00 rapes and gang rapes" och "babies being ripped from the wombs of their mothers".

image108

image109

Kommentarer
Postat av: svepet

vilken jobbig situation med den stackars kyparen, lyckades du uppbåda ett krystat skratt? eller var det faktiskt roligt på riktigt med kräftan?

2008-05-06 @ 22:10:42
Postat av: Max

Stackars kyparen? Stackars mig snarare, det var oerhört olustigt. Lägg märke till att han följde mig ut ur restaurangen med den. Kräftan var dock att föredra framför paddorna, det kanske inte syns på bilden men en del av dem var sjuuukligt nage, en av dem, den största, hade ett stort rött öga som var infekterat typ.

2008-05-07 @ 08:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0