Maten

Jag har redan skrivit hur jag åt kinamat för 9 spänn, och att jag inte kan rekommendera det. Men lägger man sig på en 25-40 yuans nivå kan man få rätt puliga måltider (även om de sätter upp bark-te på notan och endast serverar ett tefat med ris till fyra personer). Middag är vanligtvis inget problem, det är frukosten som är den svåra biten. Kinamat, gott som det är, går trots allt inte att äta vid varje mål. Det stämmer nog som de säger att "not even chinese people can eat chinese everyday". Till frukost vill man mest ha sig en en blt och en kopp kaffe, vilket inte hör till vanligheterna här. En gång gick jag till och med till donken för att jag hade fått för mig att deras frukostmeny ändå var rätt schyst. Jag kunde inte ha haft mer fel. Jag behövde inte ens smaka på maten för att förstå att den måste hamna i soptunnan. Kaffet var genomskinligt. Gott kaffe är banne mig inte lätt att få tag på här. Ibland är det det enda jag tänker på.

Att laga mat i hemmet är nog inget jag vill, eller kan, ge mig in på. Till att börja med finns det inte en enda köksartikel i köket; "they're really slumming it at Fudan", som en tjej uttryckte det. Jag vet heller inte vad jag skulle laga om jag kunde; det är inte många av matvarorna i affärerna som man har sett förut (eller vill se igen för den delen). Tacka vet jag restaurangerna. Som bilderna visar kan man hitta de flesta av sina favoriträtter.

image43

image46

image49

image51

Kommentarer
Postat av: Svepet

hahaha

2008-02-23 @ 16:19:43
Postat av: Gustaf Lilja

hahaha...vad jag inte skulle göra för att få tag i en ordentlig "egg flesh book" här hemma! Din lyckans ost :) det där med att ta betalt för extra portioner te och dylikt känner jag oxå igen från hong kong - oerhört generöst att ständigt fylla på tekannan som nästa var full ändå fast vi inte bad om det...jaha...inte gratis nej...sedär ja. har studierna börjat? hur e dom? hur e folket som du bor och läser med? härligt att du är så flitig i din blogg, den kommer följas mer frekvent nu.
ha det gött

2008-02-23 @ 18:40:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0