I'm eatin' curry chicken and rice and these 'hos look nice

Jag valde Lil' Dap-citatet som rubrik, inte bara för att det ger en allmän lägesrapport om min tillvaro i Shanghai, utan för att det är talande för vad jag egentligen lyssnar på här borta. UC-studenterna i huset kör givetvis enbart West Coast så jag håller en strikt East Coast-diet när jag är på egen hand. Eftersom internet var nere idag (snyft) bestämde jag mig för att, Flynner-style, roa mig med att sätta ihop den ultimata introduktionskursen till New Yorks gyllene 90-tal. Avgränsningen är: en låt per album (cuban linx självfallet undantagen) och högst två låtar per artist där det är nödvändigt. Jag hade först svårt att bestämma ifall "Microphone Master" eller "Alright" skulle få representera Das EFX, men jag lyssnade till mitt sunda förnuft och valde låten MED textraden "I'm comin' with my timz in ya face (motherfucker". (Jag vet inte om det är så man skriver det, men parantesen i citatet ska visa vad som sjungs av kören.)

Här är listan som förvandlade en tråkig söndageftermiddag offline till en underbar musikalisk resa:

Az - Uncut Raw
Nas - It ain't hard to tell
Nas - Come get me
Mobb Deep - Right back at you
Mobb Deep - Animal Instinct
Big Noyd - Recognize and realize (pt. 2)
Capone n' Noreaga - Illegal Life
Capone n' Noreaga - Invincible
Smif n' Wessun - Let's get it on
Black Moon - Black Smif n' Wessun
Heltah Skeltah - Clans, Posses, Crews n' Cliks
Originoo Gunn Clappaz - Dirtiest Players in the Game
Cella Dwellas - Hold U Down
Gang Starr - Mass Appeal
Gang Starr - JFK 2 LAX
Group Home - Inna Citi Life
Jeru the Damaja - D Original
Fat Joe - Bronx keeps creatin' it
Big L - All Black
Big L - Platinum Plus
OC - Time?s Up
Showbiz and AG - Represent
Diggin' in the Crates - Day One
Diamond D - Five Fingas of Death
Jay-Z - Brooklyn?s Finest
Jay-Z - Streets is Watching/Week Ago [inte avgörbart]
Notorious B.I.G. - Warning
Notorious B.I.G. - Somebody's Gotta Die
Junior M.A.F.I.A. - Murder Onze
Smoothe the Hustler - Broken Language
Wu-Tang Clan - Bring the Ruckus
Wu-Tang Clan - Triumph
Wu-Tang Clan - Hollow Bones
Wu-Tang Clan - Uzi (Pinky Ring)
Gza - 4th Chamber
Raekwon - Incarcerated Scarfaces
Raekwon - Verbal Intercourse
Ghostface Killah - Box in Hand
Ghostface Killah - Nutmeg
Method Man - Biscuits
Masta Killa - Whatever
Ol' Dirty Bastard - Raw Hide
RZA - Holocaust (Silkworm)
Gravediggaz - The night the earth cried
Brand Nubian - Steal Ya 'Ho
Brand Nubian - Word is Bond
Das EFX - Alright
Lost Boyz - Jeeps, Lex Coups, Bimas and Benz
Blahzay Blazhay - Danger (pt. 2)
Channel Live - What! (Cause and Effect)[världens bästa sampling?]
Kool G Rap and DJ Polo - Ill Street Blues
Eric B. and Rakim - Untouchable
Eric B. and Rakim - Don't sweat the technique
Rakim - New York (Ya outta here)

Vad har jag missat? Det här kan förvåna, till och med äckla, en del läsare men jag har inte 6 Feet Deep! (Jag undrar exakt hur esoterisk den här bloggen kommer att bli.)

Kommentarer
Postat av: Alex

smoothe the hustler... Haha! Jag läste smoothie the hustler :)
Just denna listan lämnar jag okommenterad i övrigt!
När får man se bilder på folket det hängs med?

2008-02-25 @ 17:28:34
Postat av: Fredrik

Det var ju en jävligt bra lista, tycker jag. Saknar visserligen lite klassisk Redman, runt "Muddy Waters", men det är kanske för mycket Brick City för dig? Du är ju nere med funken så du borde vara nere med Funk Doctor Spot. Jag tänker dock inte ens kommentera det faktum att du inte äger 6 Feet Deep, denna milstolpe i musikhistorien!

The year 84, November, day 10
Overwhelmed by the wicked inspirations of an evil gen
I realize my ideas has spawned for 400 years
Of blood sweat and tears
I saw the torture brutal murder of my father
So my brain became stained with the horror
I'm having reoccurring nightmares
Of being soaking wet, strapped down to the electric chair
I got tackled with handcuffs
And shackled in restraint
At the bottom of a holy tabernacle
They gave me nothing to eat for two weeks
And sewed my eye lids open so I couldn't sleep
About to die from thirst, that's when the minister
quenched my jaws with a cold glass of vinegar
Upon my wounds they seasoned my with salt
And nailed my hands feet to the form of the cross
AHH!! I cry
As the blood drips inside of my eye
refusing to die
Visions of hell tormented my face
So I chewed my fucking arm off and made an escape

Hoppas det där var korrekt, jag snodde det rakt av från ohhla.com.

2008-02-25 @ 22:01:41
URL: http://fred-f.blogspot.com
Postat av: Fredrik igen

När jag nu faktiskt läser igenom det ordentligt ser jag ju att det är nerlusat med fel. Skit samma.

2008-02-25 @ 22:02:59
Postat av: Joel

Haha, nån dag min uppkoppling strular (hemska tanke) ska jag sätta ihop en motsvarande lista med AOR.

Har du besökt "Jordan concept store" ännu? Det ska finnas en sådan i Shanghai vil jag minnas.

2008-02-26 @ 17:02:48
URL: http://joelstreetlife.blogg.se/
Postat av: CM

ser mycket bra ut tycker jag, även om det kryllar av låtar jag inte hört. som västvärldens största ironman-fan tvingas jag dock meddela att det finns 10 låtar på den skivan som är bättre än box in hand.

2008-02-26 @ 23:10:00
Postat av: max

ja den gravediggaz-låten e galet najs, vad heter den nu igen? påminner om "I'll cut your eyelids off and feed you sleeping pills", en av meths mindre kända tortyrmetoder.

CM: det spelar ingen roll, då valfri låt leder till omedelbar nedladdning. Tur det, eftersom det fan inte är lätt att välja ut låtar på många av de här skivorna, det får helt enkelt bli den man hörde senast. Det är som frågan om vem i wu-tang som egentligen är bäst, det enda vettiga svaret kan bli: den man hör för tillfället.

2008-02-27 @ 06:12:34
Postat av: max

"Jordan concept store", va e d?

2008-02-27 @ 06:16:41
Postat av: max

alex, det kommer ett s[dant inl'gg snart, eller iaf efter helgen

2008-02-27 @ 07:21:37
Postat av: Svepet

max, du måste se Mordet på Jesse James omgående. det är ingen rekommendation, utan en order.

2008-02-27 @ 20:02:47
Postat av: peter

Tänker inte kommentera din lista, men hur ser det ut med nedladdningsmöjligheterna för din del?

Kan för övrigt rekommendera den här, om du vill slippa
myndigheters begränsningar och möjligheten att bli spårad.

http://xerobank.com/xB_browser.html

2008-02-27 @ 22:59:36
Postat av: max

jag köpte jesse james för 7 spänn, men jag m[ste ladda ner en dvd-drivrutin till min dator f;r att kunna se den och internet 'r fortfarande nere p[ mitt rum.

2008-02-28 @ 06:11:12
Postat av: Fredrik

Angående vem som är bäst i Wu-Tang Clan håller jag helt med, även om det såklart är så att U-God och Masta Killa aldrig är bäst.

Jag vet inte om YouTube funkar där nere, eller om det innehåller för mycket perversioner, men du måste leta reda på den där Dave Chappelle-sketchen som bygger på tortyrintrot. Sjukt ball.

2008-02-28 @ 21:02:41
URL: http://fred-f.blogspot.com
Postat av: max

jag hittar inte det, men du har bevisligen gjort det en gång, så gör det igen! Du har skickat en länk till mig vill jag minnas.

CM, jag trodde du skulle komma dragandes med Lord Tariq & Peter Gunnz (stavas det så?), precis som jag halvt förväntade mig att Petter skulle lägga in ett gott ord för Craig Mack.

Tack för länkén, Pete, jag ska kolla upp det. Du kanske kan hjälpa mig att hitta en dvd-drivrutin till Vista också.

2008-03-01 @ 10:22:56
Postat av: Moster

Var är tribe?

2008-03-01 @ 14:35:07
Postat av: max

jag respekterar tribe och gillar q-tip, men lyssnar hellre på mc's som säger grejer som "I'll hit your moms in the head with a metal pipe" (i det här fallet Nutcracker). Moster = Nicholas?

2008-03-01 @ 15:32:50
Postat av: CM

ja, alltså, det finns ju mycket som inte är med: public enemy, black star, de la soul, tribe, mer jeru, osv. craig mack är mycket riktigt en av de mest uppenbara bristerna. allra sjukast är dock frånvaron av pete rock & cl smooth. ett 90-tal utan t.r.o.y är inget 90-tal jag vill förknippas med.

2008-03-01 @ 18:14:12
Postat av: Max

hahaha. Allra sjukast tycker jag det är att Main Source "live at the barbecue" inte är med.

Jag gick länge runt med "it takes a nation of millions..." och "mecca and the soul brother" i i-poden, men tog bort dem eftersom jag skippade dem så fort de dök upp i shuffle. (Jag gillar "more base/headrush" dock). Jag har alltid velat gilla PE,
men inte kunnat :(

Jag övervägde att ta med nånting med organized konfusion, men upptäckte faktiskt att jag nästan hatar pharoahe monche. Deras releasing hypnotical gases har dock ett riktigt fett weather report-beat (precis som brand nubians black and blue och den där låten med diamond and the...nånting som jag inte kommer på vad den heter).

Wrath of the Math var på tapeten ett tag, men jag e inte helt övertygad/inlyssnad av/på den skivan. De la soul, liksom LT & PG, skulle jag kunnat ha tagit med bara för steely dan-samplingarnas skull, men skillsen faller mig inte i smaken, respektive håller inte måttet. De la skulle aldrig "shoot a nigga down, cut a nigga up" som prodigy. Jag gillar inte de där snälla, "lustiga" typerna. För mig e det bara timz n hood check som gäller, annars kan det va. Och vill jag ha humor lyssnar jag hellre på meth/odb/rza/ghost eller biggie, eller fat joe - jag är förtjust i hans liknelse "fatal like joe".

Sen tänkte jag ta med "why is that?" från blueprint, men jag är inte säker på att den är från nittiotalet. Rappaz are in danja borde jag kanske ha representerat dock (om det är så skivan heter - fan va allmusic laggar). anayways, krs som mc borde ha fått någonting kan man tycka.

och "da rockwilda" med method man och redman.

Ultramagnetics four horsemen-skiva övervägdes också liksom, ähum, "get it together" eller sure shot med beastie boys. Sen vet jag inte om slick rick gjort något toppklassigt under 90-talet.

är t.r.o.y. både pete rock och cl?

2008-03-01 @ 20:01:06
Postat av: Max

vad tycker ni förresten om mitt lilla skämt att inte ta med nån låt från digital bullet? jag borde tagit "can't lose" - kan det vara rzas sjukaste beat? förutom cp-låten på supreme clientele förstås.

Och sen har jag ju missat hahaha Just Ice.

2008-03-02 @ 05:29:39
Postat av: Nicholas

Väldigt sent ser jag detta eminenta inlägg. Jag har givetvis mina synpunkter... var är till exempel Bush Babees "We run things (it's like that)" och Lorde Finesse & DJ Mike Smooths "Funky technician"? Att du föredrar hårdingar framför Q-Tip respekterar jag (fast du borde ladda ner Tribes "Oh my god (remix)"), men av alla fantastiska låtar från Group Homes första skiva, hur kan du välja "Inna citi life"? Samma med Black Moons första skiva, eller Jay-Z:s andra (allting bleknar efter "A million and one questions"!). Men skit samma. Gött att du hade med Nutmeg! Soft av Ghostface att döpa en låt till muskotnöt.

2008-03-11 @ 15:49:25
Postat av: Max

Ja, funky technician borde jag ha tagit med (trots att Lord Finesse inte är den mest upphetsande MC'n), särskilt eftersom jag hyllade dess blueprint "blind man can see it" här på bloggen.

Livin' Proof är en oerhört jämn skiva, men inna citi life är den som slår hårdast enligt mig - det sitter i cymballjudet.

Förutom att vara en fantastisk låt överlag tycker jag att Streets is watching har en av de mest medryckande texter jay-z nånsin har skrivit. Den påminner om the wire. Week ago var jag också tvungen att ha med - grymt historieberättande, isley brothers-beat och too $hort.

2008-03-14 @ 06:12:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0