Från Fudan till floden

Igår gick jag in till centrum. Det tog en fem-sex timmar och hindrade mig därför från att ta med mitt A-game till utekvällen senare, men det kändes ändå värt det.

image23
Lumphandlare. Notera bjällran.

image24
I de här kvarteren hittade jag en urmakare som fixade min Lolex för två (!) yuan. Jag gav honom fyra eftersom jag ändå hade dem i handen; det kan mycket väl ha varit en förolämpning. En annan kund tyckte dock att det var helfestligt.

image25
Jag ger de här husen ett, högst två, år till.

image27

image26

image21

image28
Ett fängelse tror jag. Gud vet vilka avskyvärda övergrepp som sker innanför murarna.

image31
Kol är drivkraften i den kinesiska ekonomin.

image35

image36
Skulle tro att det här är nån skum deal på väg att gå ner.

image39

image40

image41

Kommentarer
Postat av: pete

så att lär dig vad som är vad.

http://skyscraperpage.com/diagrams/?c6

2008-02-21 @ 17:04:37
Postat av: max

Shanghai World Financial Center är alltså världens högsts byggnad. Vilken skönhet.

2008-02-21 @ 17:27:40
Postat av: pete

nej, men shanghais.

2008-02-21 @ 17:58:35
Postat av: max

jaha, vilken är högst då? Fram till för några dagar sen var jag helt säker på att det var dubbeltornen i kuala lumpur, men det var kanske längesen.

2008-02-21 @ 18:04:36
Postat av: max

det är inte så att jag kan gå in på wiki och kolla själv.

2008-02-21 @ 18:31:14
Postat av: peter

kommer du inte på wikipedia? whoa.

skyscraperpage är annars en bra källa. där kan man (läs: jag) spendera flera timmar.

för närvarande är burj dubai världens högsta byggnad (om man bortser från ett par amerikanska tv-master) men den är bara färdigbyggd till 3/4, så det är bara en tidsfråga.

om man räknar taiwan till kina (vilket du kanske borde göra hehe), är taipei 101 högst i kina. men sen kommer nog shanghai WFC på en god andra plats.

och jag håller med, she's a beaut.

2008-02-21 @ 19:24:24
Postat av: peter igen

för den intresserade:
http://burjdubaiskyscraper.com/

605 meter för tillfället, kommer stanna på 800.

2008-02-21 @ 19:27:56
Postat av: Alex

bra där pete...

Shit vilka bra bilder du tar Max! Keep it up!

2008-02-22 @ 01:37:41
Postat av: max

ser ut som babels torn. Jag visste inte att du hade ett sånt brinnande intresse för skyskrapor, Pete. Är det som med Petter och flygplan?

Wikipedia, wordpress och blogspot är några av de sidor som är blockade (så jag kan glömma att läsa blodmagnet). Bli inte förvånade om den här bloggen plötsligt upphör att uppdateras, eller om jag censurerar ex. det jag skrev om fängelset.

Alex, tack tack för propsén!

Och Taiwan är och kommer alltid att förbli en del av Kina.

2008-02-22 @ 01:55:49
Postat av: Svepet

Håller helt med alex; fantastiska bilder, framförallt kommentarerna till. Märker att jag ligger i lä när det handlar om skyskrapekunskap.

2008-02-22 @ 14:25:12
Postat av: Alex

hehe.. Det e sjukt att de ens pallar bry sig om att censurera.. Måste ju finnas miljoner sidor där det står samma saker som de 100 sidor som de censurbelagt. Hade varit jävligt olustigt att få reda på att du sitter i det där fängelset för förtal av PRC! Man får väl hoppas att de inte e så haj på svenska :)

2008-02-22 @ 15:10:55
Postat av: Andreas

Kina...kontrasternas land! Fina bilder! Var själv nyligen i Wuhan och hälsade på flickvännen som volontärarbetar där.

2008-03-01 @ 17:28:44
URL: http://areborn22.blogspot.com
Postat av: Max

Andreas, det var längesen! kul att du tittar in. Jag hade gärna återgäldat besöket om det inte vore för att blogspot är censurerad här och inte går att nå. Hur är läget med dig? du håller kontakten med klassen fortfarande eller? nåt snitsigt jobb?

har du förresten vår bejublade ghetto-film kvar i något digitalt format? jag har svårt att komma över att hasse, den jubelidioten, brände fel skiva när han skulle fixa den åt mig.

2008-03-01 @ 20:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0