Från början - fredag

Jag tar det från början, när staden var långt ifrån den hemtrevliga famn den är för mig nu.

Första dagen var rätt tuff, av två anledningar: det var lika kallt som i Sverige och min väska, med alla varma kläder, hade inte kommit fram. Annars hade jag en trevlig färd från flygplatsen till jag kom fram till boendet i staden. Vid den här tiden började jag tänka att jag kanske hade underskattat drygheten i att ingen människa förstår ett ord av vad man säger. Ingen i receptionen på the foreign students dorm kunde engelska. Att ordna ett rum hade mkt väl kunnat bli ett helvete, särskilt som jag kom fram före terminen hade börjat. Som tur var hade jag dock träffat en engelsktalande f.d. Fudan-student på bussen som följde med för att hjälpa mig. Riktigt trevlig kille.

Rummet verkade schyst förutom att det var iskallt och saknade det mesta, bland annat ett täcke. Det fanns inget varmvatten heller. Jag skruvade upp värmen till 29 C men det verkade inte hjälpa särskilt mycket (det kändes mer som 29 F). Förutom genomfrusen var jag också hungrig och trött, så dagens mål var att a) fixa något att äta och b) hitta ett varmt täcke, eller åtminstone nån filt, innan jet-laggen tog över. Jag hittade båda två i ett västerländskt shopping-distrikt en bit hemifrån. När det gällde maten kände jag att det var bäst att köra ett säkert kort, så det fick bli att tvinga ner en halv american special på pizza hut innan jag höll på att somna in. Sen fick jag ta mig hem genom staden i den nollgradiga kylan. Det kändes lite udda att se snö ligga under palmerna vid vägkanten, resterna från stormen. ?The worst tempest in a 100 years? som min vän på bussen beskrev det. Sen när jag kom hem var det bara att lägga sig på britsen och somna in. Jag sov, med vissa uppehåll, från 17 till 12 nästa dag.

Kommentarer
Postat av: Alexander och Pappa

Hej,

Ball lasninng. Hoppas din vaska kommit fram, och att du inte fryser allt for mycket. Vi sitter pa mitt fonsterlosa kontor och laser din blog.

2008-02-19 @ 05:11:45
Postat av: Nicholas

Äntligen skaffar du en blogg! Kul med 29 F...

2008-02-19 @ 12:44:57
Postat av: Svepet

Worms! Gjutet med blogg, men är du inte orolig för vad theo ska tycka? han kommer ju snea. verkar va en mäktig stad; coolt hus du bor i också, inte helt olikt ostkupan. e hyfsat avis på dig som har det där seafood-palatset i närheten, hur många mål om dagen intas där?

2008-02-19 @ 14:02:18
Postat av: Theo

Hej Max, ser intressant ut. Riktig storstadsfeeling verkar det som. Hoppas du hämtat dig efter den "klassiska" bli av med bagagethändelsen. Den seafoodrestaurangen ser inte dum ut. Om du tröttnar på det så har jag ett pirogrecept jag kan maila. =)

2008-02-20 @ 00:16:41
Postat av: max

haha tack, men nej tack, Theo. I don't even wanna know how it's done, in a way.

2008-02-20 @ 02:05:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0