Från början del 2 - lördag

Låt mig ta er tillbaka till lördagen den 16 februari. Den här dagen gällde det att ringa flygplatsen och konfirmera att de skulle köra ut mitt bagage. I receptionen var det fortfarande ingen som kunde engelska, men en av vakterna hjälpte mig att ringa, bokstavligen. Men varje gång han slog numret missade han en eller två siffror, så efter en stund fick en anna vakt komma dit och läsa upp numret åt honom. De kunde konstatera att bagaget skulle levereras, men jag fick inte reda på när.

Jag bestämde mig för att snabbt gå ut och fixa frukost och hitta ett internetkafé och sedan återvända och vänta på väskan. Att koppla upp mig var rätt viktigt eftersom jag var tvungen att skicka in en ansökan, så jag kunde inte riktigt koppla av innan dess. Eftersom mina adaptrar låg i den frånvarande väskan kunde jag inte koppla upp mig på rummet heller. Att hitta ett internet-cafe visade sig dock vara ett heldags-projekt. Det var inte alltid till nån hjälp att använda fras-boken eftersom jag då blev hänvisad i olika riktningar av olika personer, inte sällan bakåt. Till slut fick jag hjälp av ett par tjejer i en affär som följde med mig till en byggnad jag passerat kanske tre-fyra gånger under dagen och förklarade att jag skulle upp till fjärde våningen (vilket förklarade de förvirrande instruktionerna jag hade fått av andra tidigare). Det är kul, och tur, att folk är så hjälpsamma; det hade kunnat bli oerhört drygt annars. Ibland verkar det som folk släpper allt de håller på med, eller vänder om på gatan och följer med för att hjälpa en att hitta.

När jag kopplade upp mig på internetkaféet kunde jag läsa ett mejl från min kinesiske vän Bojunjie (fråga mig inte hur det uttalas):

?My dear Max I'm elated to hear that everything seems to go smoothly with you in the strange city. Have you explored the campus , which is the largest one in the urban? [?] I wish you will take fantasy to Shanghai.?

Sen var det dags för dagens måltid. Istället för ett hutlöst pizza hut-besök köpte jag noodles with beef på en kinesisk sylta för 9 RMB. Ett mycket passande pris, visade det sig. Bagaget väntade inte på mig när jag kom tillbaka, men dök upp senare. Tack Gud.

Kommentarer
Postat av: Dre

Beef
= hund

2008-02-21 @ 15:21:48
Postat av: max

beef = vad som uppstod mellan mig och kocken

2008-02-21 @ 16:37:56
Postat av: Alex

Vilket givet mail! Typiskt chingchongchinesiska!
Hur mkt är 9 RMB? Verkar som om det e typ en femma. För mer än så e väl knappast en hundnudelsoppa värd, ens på restaurang?

2008-02-22 @ 01:32:32
Postat av: max

En RMB, eller yuan, är ungefär 90 öre, men inflationen börjar ta fart har jag läst.

2008-02-22 @ 02:52:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0