Framtiden

Slavoj Zizek uttrycker samma farhågor som jag har gjort här i dagens DN: "Detta är kanske det mest skrämmande med dagens Kina: misstanken att dess auktoritära kapitalism inte bara är något vi kan se i vårt eget nära förflutna utan tvärtom i själva framtiden. Tänk om "den skrämmande syntesen av den asiatiska knutpiskan och den västerländska aktiebörsen" kommer att visa sig vara ekonomiskt mer effektiv än vår liberala kapitalism? Tänk om demokratin, så som vi uppfattar den, inte längre är en förutsättning för ekonomisk utveckling, utan snarare ses som ett hinder?"

Å andra sidan, Taiwan är ett bra exempel på ett jämförbart land som i likhet med Kina hade en stark stat som gynnade ekonomisk tillväxt och där staten sedan drog sig tillbaka för att låta civilsamhället och marknaden sköta mer och mer. (Jag kallade det för 'the gardener state' i mitt senaste papper om den konfucianska etiken och kapitalismens anda på Taiwan, men jag gillar inte begreppet helt eftersom det påminner om den förfärliga filmen med ungefär samma namn.) I Taiwans fall åtföljdes den ekonomiska tillväxten av en demokratisk utveckling. Jag hoppas kunna lära mig tillräckligt mycket om Kina för att göra en bedömning om det är sannolikt även här.

image97
Notera att Taiwan är färglagt och att det finns en särskild ruta för Spratley Islands.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0